Τετάρτη, 14 Οκτωβρίου 2015

Χάρτες επί... χάρτου

Η 28η Οκτωβρίου πλησιάζει και αποτελεί ένα ορόσημο στη σύγχρονη ιστορία της χώρας αυτής, που δείχνει τι μπορούμε να πετύχουμε σαν λαός, όταν το αποφασίζουμε! Μιλάμε για την Ελλάδα, τη χώρα μας, αλλά ποια και τι  είναι αυτή η Ελλάδα; Μπορούμε να την δούμε, να την περιηγηθούμε όπως τη γειτονιά ή την πόλη μας έστω, ώστε να την κατανοήσουμε; Μιλάμε για την Πίνδο όπου γράφτηκε αυτό το κομμάτι  της ιστορίας, όπου γυναίκες και άντρες πολέμησαν με τους Ιταλούς αλλά και τα στοιχεία της φύσης. Αλλά οι αφηρημένες και γενικές έννοιες είναι θέματα που δυσκολεύουν, όπως είναι φυσικό, τα παιδιά στην κατανόησή τους! Έτσι καταφεύγουμε στο χάρτη και  πάνω σ΄αυτό το κομμάτι χαρτιού, προσπαθούμε να δώσουμε στα παιδιά την έννοια  της "χώρας".  Αλλά και ο χάρτης ο ίδιος, τι είναι; Τι δείχνει; Χωράει όλη η Ελλάδα σε ένα τόσο δα κομμάτι χαρτί, που είναι τόσο μικρό που να καρφιτσώνεται πάνω στον πίνακα; Τόσο μικρή είναι; Και μας χωρά όλους; Άλλος ένας δύσκολος συμβολισμός, και με διάφορα χρώματα. Μπλε, καφέ, πράσινα... Και γιατί δηλαδή θα πρέπει όλα αυτά να μας λένε κάτι; Έτσι, μ' αυτές τις σκέψεις κατά νου, προσπαθήσαμε να κάνουμε το χάρτη παιχνίδι...Είχαμε βέβαια και τη βοήθεια του πειρατή, που έκρυψε το θησαυρό του, και για να μην ξεχάσει το μέρος, έκανε βέβαια ... ένα χάρτη!Ο οποίος, "έπεσε" στα χέρια μας και ...


...το παιχνίδι ξεκινά! Βρήκαμε το ¨διαμάντι" μας
 κρύψαμε πρώτα το ένα μας μάτι, στοιχείο απαραίτητο, για κάθε πειρατή που σέβεται την πειρατική του ιδιότητα! και μετά το θησαυρό

  ...στην τάξη μας. 
Και βέβαια, τον ανακαλύψαμε! Είχε  αφήσει και πολλά ίχνη πίσω του!!!
 
Ζωγραφίσαμε και από ένα πειρατικό χάρτη,με το δικό μας φανταστικό ερημονήσι...








Και βάλαμε πλώρη, για πάρα -πέρα...Ο πειρατής μας, έκρυψε το θησαυρό του στην αυλή μας.
 Και έκανε χάρτη 
που έπρεπε να μελετήσουμε με προσοχή για να τον αποκρυπτογραφήσουμε και να φτάσουμε στο σωστό μέρος. Έπρεπε να κατανοήσουμε τα σύμβολα...
 Μας άρεσε τόσο, που ο θησαυρός, άλλαξε πολλές θέσεις, και βέβαια έγιναν και οι ανάλογοι χάρτες


Έτσι, καταλάβαμε πολύ απλά, την έννοια της "κλίμακας".  Για να ζωγραφίσουμε την αυλή μας, δεν πήραμε ένα χαρτί τόσο μεγάλο όσο και αυτή, απλά κάναμε τα πράγματα πολύ-πολύ μικρότερα. Και για να καταλάβουμε την τοποθεσία του θησαυρού, βάλαμε στο χάρτη σημάδια όπως το Σχολείο, η λιμνούλα, τα λουλούδια και με Χ, συμβολίσαμε το ακριβές σημείο...
Έτσι, έγινε η μετάβαση στον πραγματικό χάρτη και στα δικά του σύμβολα. Μπλε για τη θάλασσα, καφέ για τα βουνά, πράσινο για τις πεδιάδες 

Και η απόδοσή του από τα παιδιά







  Εσείς στεριές και θάλασσες τ' αμπέλια κι οι χρυσές ελιές ακούτε τα χαμπέρια μου μέσα στα μεσημέρια μου» 
«Σ' όλους τους τόπους κι αν γυρνώ μόνον ετούτον αγαπώ!»

                                                                                                      Οδ. Ελύτης

2 σχόλια:

  1. Αγαπητές εξαιρετικές συναδέλφισσες χίλια μπράβο αν και έχω χρόνια να σας ακούσω βλέπω πως η δουλειά σας συνεχίζει να διακρίνεται από επαγγελματισμό παιδαγωγική και επιστημονική κατάρτιση μα πάνω απ όλα από αγάπη για τα παιδιά. Να παραμείνετε πάντα έτσι.Σας στέλνω την αγάπη μου από το νηπιαγωγείο Γόννων του δήμου Τεμπών νομού Λάρισας προσδιορίζοντας με ακρίβεια τη θέση μας μιας και κάνετε μάθημα για τους χάρτες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή